سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد
سرخط خبرها

پیامد‌های عاق والدین

  • کد خبر: ۲۰۷۰۰۳
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
پیامد‌های عاق والدین
یکی از پیامد‌های عاق‌والدین، کاهش یافتن و ناچیز شدن مال و ثروت و روزی انسان‌هاست.

پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان (ع) الگوی احترام و مهربانی به پدر و مادر و رعایت حقوق آنان هستند؛ چون هم در عمل، پیشگام در احسان و محبت به پدر و مادر خود بوده‌اند و هم در گفتار آنان، آموزش حقوق پدر و مادر قرار داشته است.

امام‌هادی (ع) از راه تبیین خطر عاق‌والدین، جهانیان را به نیکی و بِر به والدین تشویق کرده و فرموده‌اند: «العُقوقُ یُعقِبُ القِلَّه و یُؤَدّی إلَی الذِّلَّه؛ نارضایتی و آزردن پدر و مادر، کمی روزی و ناداری را درپی دارد و آدمی را به خواری و ذلت می‌کشاند» (الدرالنظیم فی‌مناقب الائمه‌اللهامیم علیهم‌السلام، ص ۳۸۰).

امام دهم (ع) در این حدیث، دو خطر و ضرر مهم و بزرگ عقوق را بیان کرده‌اند. عقوق در این حدیث به‌معنای نافرمانی پدر و مادر و نامهربانی با آنان و اذیت کردن و آزردن پدر و مادر و بدرفتاری و سرپیچی کردن از دستورات آنان است.

اندک شدن روزی و تنگدستی

یکی از پیامد‌های عاق‌والدین، کاهش یافتن و ناچیز شدن مال و ثروت و روزی انسان‌هاست. برخی آدمیان از بی‌پولی و تنگدستی و اندک شدن ثروت و روزی خویش، شکایت و اظهارنارضایتی می‌کنند. این افراد از آثار عقوق والدین آگاهی ندارند و از پیامد‌های وضعی و دنیوی آن بی‌خبر هستند.

لج‌بازی با پدر و مادر و ناراحت کردن آنان اثر منفی بزرگی در همین دنیا می‌گذارد و آن، قلت و کمی رزق و ثروت است. «یعقّب‌القله» در متن این حدیث، همین زیان اقتصادی و خطر ناداری را پیامد عقوق والدین می‌شمارد. نتیجه عقوق‌والدین خیلی زود در زندگانی آدمیان آشکار می‌شود و زمانی که درآمد و معشیت آنان رو به کاهش گذاشت، باید علت آن را در درون رفتار و گفتارشان درباره پدر و مادر جست‌وجو کنند.

ذلت و خواری

بی‌احترامی به پدر و مادر و آزردن آنان، علت ذلت و ذلیل شدن در زندگی اجتماعی در دنیاست. مخالفت با والدین در زندگی فردی، باعث فقیر شدن و سخت شدن تأمین معیشت است و در زندگی اجتماعی نیز ذلیل و بدبخت شدن درمیان مردم را به‌دنبال دارد. آدمیان با عاق‌والدین در جامعه، خوار و ذلیل و پست و کوچک و زبون می‌شوند. جمله «یُؤَدّی إلَی الذِّلَّه» اثر قطعی عقوق را بیان می‌کند. با عاق‌والدین شدن، خواری و ذلت و سقوط و درماندگی و بیچارگی حتمی است. همچنین گرفتاری‌های کوچک و بزرگ در زندگی، معلول عاق‌والدین است.

امام‌هادی (ع) در این گفتار اخلاقی، دو وضعیت نامطلوب را که همگان از آن روی‌گردانند و از پیامد‌های عاق‌والدین است، نشان داده‌اند تا در پرتو مفهوم حدیث، مردم را به احترام به والدین و اطاعت از آن‌ها و احسان به آنان ترغیب کنند. نیکی به والدین، موجب کثرت ثروت و روزی و عزت و آبرومندی و بزرگی در زندگی اجتماعی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->